Kategorier
Blogg

Ranka högre på Google – Sälj mer

I samarbete med Empire webbyrå

Att som E-handlare arbeta med SEO (komma högt på Google) kan vara mycket kostnadseffektivt. Utöver att få fler besökare till butiken är dessa besökare även högkonverterande.

Om annonser i lokaltidningen, radioreklam eller ranking på Google är viktigast för att få många kunder beror helt på inom vilken bransch man är verksam. För E-handlare är det absolut viktigast att synas digitalt och där väger ranking på Google extremt tungt.

Arbetet att synas högt på Google kallas för SEO och genomförs av webbyråer, SEO-byråer och stora marknadsföringsföretag. Det vanligaste är att man som kund betalar en viss summa varje månad varpå arbetet sedan är löpande.

Är det värt det?

Utveckla sajten med webbyrå i StockholmInnan ett företag väljer en specifik marknadsföringsväg bör alltid frågan ”Är det värt det?” ställas. Vad är målet och hur mycket kommer det att kosta? Det gäller oavsett om det är kortare och mindre kampanj eller ett långsiktigt arbete med SEO.

För att kunna ge ett korrekt pris behöver webbyråerna förstå kundens önskemål, budget och strategi. Empire som är en utomordentligt bra webbyrå i Stockholm låter kunden beskriva projektet i en offertförfrågan varpå de kan beräkna arbetstid och förväntat resultat. På samma populära sätt jobbar många andra webbyårer också när de lämnar offerter till kund. De kan även visa beräkningar på hur mycket som företag kan tjäna på att arbeta med SEO.

Fundera igenom vad det kan vara värt för er ebutik i termer av ökad försäljning. Gör man en ordentlig kalkyl över den kostnad det innebär att anlita en webbyrå för att uveckla sidan så kan ganska ofta se att det är en investering som kommer att kunna räknas hem väldigt fort. Men se till att räkna på det ordentligt och ha en rimlig uppskattning av siffror.

Hög konvertering

En fördel med att få trafik till sin E-butik via SEO istället för annan marknadsföring är att man därmed når personer som redan tagit ett köpbeslut.

En mamma har bestämt sig för att köpa en ny tröja med Pokemon till sin son och googlar därmed ”tröja pokemon”. När hon klickar in sig på E-butiken behövs inte säljande information för att ”övertyga” kunden om att köpa. Det köpbeslutet finns redan när hon började söka.

Det kan ställas mot exempelvis reklam i tidning, TV och på busshållplatser där reklamen primärt påvisar ett behov hos kunden. Därefter måste ett köpbeslut tas och sedan mobilen tas fram för att genomföra köpet. Genom att ranka på Google möts helt enkelt en betydligt mer högkonverterande grupp.

Lämna ett svar