E-handelstrender som kommer under 2021

När man ska förutspå vilka trender inom e-handel som kommer under året är det nästan alltid bäst att blicka tillbaka på fjolåret. Trenderna som dök upp i slutet av 2020 kommer med största sannolikhet att fortsätta i år. Med den utgångspunkten ska vi titta närmare på vad vi kan förvänta oss under året.

2020 var sannerligen e-handelns guldår, för när social distansering var ett faktum så valde fler än någonsin förr att handla på nätet. Sex av tio e-handlare tror att försäljningen kommer att öka ytterligare nästa år, bland annat för att e-handeln har stärkt sina positioner på marknaden och hittat fler återkommande kunder. Dessutom har flera lokala företag varit tvungna att flytta ut sin verksamhet på nätet.

I december 2020 växte e-handeln med 50 procent. Om man ser på tillväxt per produktkategori i december var dagligvaror den absoluta vinnaren med +275 procent. Fler svenskar valde att handla sina matvaror online eftersom de försökte undvika trängseln i de fysiska matbutikerna. Leksaker och barnprodukter ökade med 86 procent under december när det var dags för julklappsinköp.

Andra produktkategorier som ökade var hemelektronik (+55 procent), hälsa/skönhet (+54) samt heminredning och möbler online (+50). En kategori som förvånansvärt nog minskade med 6 procent var böcker/media. Under ett år där många valde att stanna hemma var det inte konstigt att många valde att förbättra sina hem. Att kategorier som möbler och hemelektronik ökar är därför inte särskilt förvånande. Inredning och möbler har dessutom trendat länge inom e-handel, eftersom många möbelaffärer har valt att flytta ut sitt sortiment på nätet för att nå fler kunder.

När det kommer till utvecklingen av e-butikerna så är det tydligt att många kommer att satsa på förbättrade leveranser under året. Det beror på att Amazon har kommit in på den svenska marknaden och utmanar e-handlare genom att införa sin snabba leverans prime delivery. Långsamma leveranser kommer snart att vara otänkbara.

Mobilshopping kommer med största sannolikhet att öka och enligt Statista som samlar marknads- och konsumentdata kommer det ta upp 72,9 procent av e-handelns försäljning under 2021. En e-handel måste därför ha en mobilanpassad design och fungera smidigt på alla enheter.

Rösthandel kommer också att vara en ökande trend över hela världen. Fler bostäder har nu smarta högtalare och försäljningen genom rösthandel kommer sannolikt att öka. E-handelssidor kommer därför att börja förbereda sig inför frågor och köp från enheter som Google Nest, Alexa och Echos.

En sak som är säker är att konsumenternas shoppingbeteende på nätet har förändrats kraftigt på grund av pandemin. E-handeln används av fler än någonsin förr och det är sannolikt att det inte kommer att ändras under året. Ökningen kommer snarare att hålla i sig, för att sedan stabiliseras på de nya, högre nivåerna inför kommande år.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.