Här är fem trender att hålla koll på när det kommer till digital marknadsföring och e-handel 2021.
Pandemin satte sin prägel på både 2020 och 2021 och vi vet ännu inte när samhället återgår till ”det mer normala”. Men en sak som är säker är att vi fortsatt kommer att bli mer och mer digitala och trenderna inom marknadsföring och e-handel är många. Så det gäller verkligen att hänga med.
För dig som driver e-handel finns det en hel del tips och trix du kan göra själv för att öka synligheten och försäljningen av din produkt. För dig som vill ta ett större omtag kring den digitala marknadsföringen kan det vara värt att anlita en seo byrå.
Här är några av trenderna 2021
Rörligt blir allt mer överlägset
Har du inte gjort det redan är det hög tid att börja testa rörligt material, video när det kommer till innehåll. Undersökningar visar att rörligt innehåll står för de bästa inläggens anatomi och videos är särskilt användbara för att integrera med besökarna.
Siffrorna talar sitt tydliga språk. Inlägg som inte innehåller video får i snitt 92 procent mindre trafik jämfört med inlägg som har minst en videosekvens. Med andra ord. Det är dags för tystnad tagning.
Event online ökar
På grund av event-restriktioner har flera branscher tvingats bli mer digitala under pandemin. Ju mer event som blir online, desto högre blir kraven från besökarna som vänjer sig vid den nya scenen.
En annan indikation på att online-eventen kommer att fortsätta öka är siffrorna från streamingsajterna. Sajten Streamlabs publik tittade på nästan 7,5 miljarder timmars streamat content under det tredje kvartalet 2020 – en ökning på 91,8 procent jämfört med föregående år, innan pandemin.
När allt fler börjar streama event online ställs också högre krav på kreativitet och användarupplevelser hos arrangörerna.
Användargenererat innehåll blir viktigare
UGC – User Generated Content är den typ av content som användarna själva publicerar om ditt företag. Det kan vara i form av recensioner, inlägg på sociala medier eller i bloggar. Studier visar nu att UGC till och med är bättre än innehåll som skapas av själva företaget själva.
Anledningen anses vara trovärdigheten. Fundera på hur du kan använda dig av sånt som skrivs om dig eller ditt bolag online i din marknadsföring. Se om du kan integrera någon rolig recension, en hyllning på en blogg eller varför inte besvara kritik för att visa att du tar den på allvar.