Hur e-handlare kan kommunicera med sina kunder

Idag gör en stor del av svenskarna sina inköp på internet vilket innebär att e-butikerna idag endast kommunicerar med sina kunder på elektronisk väg. En e-butik behöver förmedla ut information om exempelvis rabatterade produkter eller nyheter om produkter på sina hemsidor. Det finns många kunder som vill få information om speciella produkter eller rent generellt om produkter där priserna har satts ned. För att kunna erhålla den information behöver personerna besöka e-butikens hemsida, vilket kanske inte är något som gemene man gör rent spontat.

Det finns dock andra sätt att kommunicera med sina kunder. Dels kan e-butiker skicka e-post. Problemet är bara att e-post är något som folk överlag sällan läser, framför allt då det kommer flera meddelanden varje dag från olika företag med erbjudanden om allt möjligt som kanske inte intresserar speciellt mycket. Att skicka ut produkttidningar eller reklamblad är också något som e-butiker inte gör, då det är just all denna administration som e-butiken har valt att skala bort för att det ska vara enkelt att handla på nätet. Ett snabbt och smidigt sätt att skicka ut meddelanden till sina kunder är genom sms.

Kommunicera med sina kunder genom sms

Sms är ett utmärkt sätt för e-handlare att snabbt få ut information om erbjudanden, produktnyheter och mycket annat. Sms kan också användas för att bekräfta en order, meddela leveransstatus och eventuella restnoteringar. Fördelen med sms är att en stor majoritet av mottagarna vanligtvis läser sms direkt, oftast inom några minuter, vilket gör att sms är en bra kommunikationskanal när e-handlare vill få ut information snabbt. Sms går också att integrera med olika e-handelsplattformar vilket innebär att det går att automatisera utskicken av sms till kunderna. Det går också erbjuda kunderna vilket typ av sms som de är intresserade av att erhålla, som exempelvis produktnyheter eller när det finns produkter till nedsatta priser.

Att komma igång med sms-kommunikation

Det är enkelt och går snabbt att komma igång med sms-kommunikation. Besök sms-tjänsten HelloSMS för att se utbud av tjänster. Efter att man har valt ett abonnemang kan man därefter köra igång med utskick via kontrollpanelen. Ett snyggt sätt vore att integrera sitt system direkt med sms-systemet, vilket innebär att man sedan kan skicka sms direkt från sitt eget system. I ditt eget system kan du även anpassa sms-funktionen som exempelvis om kunderna själva ska få välja vilket information de vill få utskickat och även möjlighet att tacka nej till sms. Du kan också ansluta sms-kommunikation till företagets order- och lager-system vilket innebär att man kan skicka ett sms automatiskt till kunder för att bekräfta ordern men också ett sms när leveransen av produkterna har gått iväg. Det gör att kunderna kan följa upp sin order och se när paketet är skickat.

Att använda sig av sms-kommunikation behöver inte vara speciellt dyrt. Om man tecknar ett abonnemang som passar företagets behov kan man erhålla ett bra pris om man ser till hela lösningen. Sms är en betydligt bättre kommunikationsform än att skicka e-post, som oftast hamnar oläst i inkorgen. Näst intill alla personer läser ett sms som de får och majoriteten gör det också redan inom några minuter. Det betyder att om man vill få ut ett budskap till kunderna snabbt så är sms överlägset den bästa kommunikationskanalen.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.